شوتوکان کاراته شهریار

کاراته شوتوکان شهریار

شوتوکان کاراته شهریار

کاراته شوتوکان شهریار

این وبلاگ اختصاص دارد
به اقای صمدعلی احمدی
دان 6 شوتوکان
شماره تماس 09123656186
لیسانس عمران از دانشگاه ازادکرج

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

نام کاتاها و تکنیک های کاراته شوتوکان


کاتا یک فرم پیشرفته تمرین است که به عنوان بالا ترین تجربه کاراته قبل از به وجود آمدن مبارزات آزاد می باشد. لغت کاتا به سادگی ترجمه نمی شود ؛ ولی تقریبا به معنی الگو یا فرم است .
بیشتر از ۷۰ نوع کاتا در کاراته تمرین می شود که هر کدام شامل یک سری از تکنیک های ترکیبی تنظیم شده برای جهت ها و دستورات است.کاتا ها شامل تمرین هایی است که در آن تکنیکهای پایه تمرکز، استقامت، سرعت و تعادل تمرین می شود.

کاتا همچنین تمرینی برای اتصال ترکیبی به هم و ایجاد یک سری
حرکات پیوسته است . بعضی از استادها تلاش دارند که معنی تمام حرکات را توضیح بدهند ، که کار خیلی ساده ای نیست ؛
چرا
که خیلی از کاتا ها در مورد کاربرد بعضی از سلاح هایی است که اکنون استفاده نمی شود و بعضی از تکنیک ها هم معنی دقیقی ندارد . در بقیه موارد نیز نمی توان یک طرح را به سادگی بدست آورد ؛ چون برداشت های شخصی متفاوتی وجود دارد .
Basic Karate Moves Stances 
اکثر کاتا ها از یک نقطه شروع و در همان جا تمام می شوند. این موضوع به استاد کمک می کند تا درستی اجرای شما را چک کند.

شما در همان مراحل اولیه تمرین با کاتا ها آ شنا می شوید . اولین کاتایی را که یاد می گیرید پینان یا هیان نام دارد . پنچ پینان یا هیان در قرن گذشته به عنوان درس های مخصوص تدریس می شد که فرد باید هر کدام را برای درجات اولیه کمربند های رنگی یاد بگیرد.
کاتا در کاراته اهمیت بسیار زیادی دارد و اجرای صحیح و دقیق آن‌ها بخش مهمی از تمرینات این رشته ورزشی را تشکیل می‌دهد. هر کاتا حدودا از ۲۰ تا ۷۰ حرکت(چرخش و گام برداشتن) تشکیل شده که با همراهی انواع ضربات دست و پا انجام می‌شوند. بسیاری از کاتاها بر اساس تعداد حرکات‌شان نام‌گذاری شده‌اند. از آن‌جا که ۱۰۸ عدد مهمی در بودیسم است، بسکاتا (به ژاپنی: ذح یا ذخ) به معنای فُرم واژه‌ای ژاپنی است و به مجموعه حرکات از پیش طراحی شده‌ای گفته می‌شود که می‌تواند به طور انفرادی یا گروهی انجام شود. استفاده از مشت و ضربات پا و حتی ایستادن در حالتهای مختلف همگی از شاخصه های کاتا هستند. کاتا کلمه ای ژاپنی است و در لغت به معنی شکل و فرم (form) می باشد. کاتا در واقع الگوهای حرکات تهاجمی و تدافعی را به صورت جزیی در حرکت تکی و یا گروهی تعریف می کند. این ورزش، در زمانهای بسیار دور ورزشی زیر مجموعه کاراته بوده. استادان کاراته، کاتا را به عنوان شیوه ای برای بالا بردن توانایی، قدرت و تکنیک شاگردانشان به آنها یاد می دادند. شیوه ا ی که با آن بتوانند در برابر دیگران از خود دفاع کنند. اما معنای تکنیک در این ورزش به طور کامل آشکار و بدیهی نیست. سطوح بالای تکنیک فقط پس از گذشت سالها و مهارتهای فراوان فرد مشخص و آشکار می شود و گاهی اوقات هم پس از سپری شدن دوره های تحت آموزش! هر کاتا دارای دو هدف می باشد. 1-اهداف فیزیکی تمرینات کاتا علاوه بر افزایش دانش تکنیکی شخص، کاتا از نظر پرورش جسمی دو هدف دارد اول تقویت استخوانها وماهیچه ها برای حداکثر کارایی بیو مکانیسم شخصی. هدف دوم پرورش حرکت و انعکاسهای سریع و واکنش سریع در وضعیت دفاع از خود. 2-اهداف متا فیزیکی تمرینات کاتا درتمرینات کاتا کیفیت های غیر فیزیکی نیز وجود دارند که باید به آنها توجه بسیار کرد تکامل ذهن و روان. فروتنی و تواضع، کاتا با تعظیم شروع و بعد از اجرای هر کاتا احترام انجام می گیرد. ( با تعظیم کردن ) کاراته کا حرکات خود را در یک وضعیت آرام و آماده نبرد که در عین حال از هوشیاری کامل برخوردار است شروع می کند. مرکز جاذبه و یا تاندن نقطه قدرت و تمرکز می شود و در این حالت کاراته کا کاملأ آماده مبارزه می شود.
نام کاتاهای کاراته:
۱-هیان شودان
۲-هیان نیدان
۳-هیان ساندان
۴-هیان یوندان
۵-هیان گودان
۶-تکی شودان
۷-تکی نیدان
۸-تکی ساندان
۹-باسای دای
۱۰-باسای شو
۱۱-کانکودای
۱۲-کانکوشو
۱۳-امپی
۱۴-جیون
۱۵-جی‌این
۱۶-جیته
۱۷-چینته
۱۸-نیجوشیهو
۱۹-سوچین
۲۰-اونسو
۲۱-گوجوشیهودای
۲۲-گوجوشیهوشو
۲۳-هانگتسو
۲۴-گانکاکو
۲۵-وان‌کان
۲۶-می‌کیو
نام ضربات در کاراته
۱- چودان زوکی = ضربه مشت به قسمت وسط بدن
۲ – جودان زوکی = ضربه مشت به قسمت بالائی بدن
۳ – مای هیجی اوچی = ضربه با آرنج به جلو و وسط بدن
۴ – جودان هیجی اوچی = ضربه با آرنج به بالا
۵- یوکوهیجی اوچی = ضربه با آرنج به پهلو
۶ – اوشیرو هیجی اوچی = ضربه با آرنج به عقب
۷- اتوشی هیجی اوچی = ضربه با آرنج به پائین
۸ – یون هون نوکیته = ضربه با چهار نوک انگشت
۹- نی هون نوکیته = ضربه با دو نوک انگشت
۱۰- ایپون نوکیته = ضربه با یک نوک انگشت
۱۱- کن تسوئی اوچی = ضربه با پشت مشت(انتهای مچ)
۱۲- اوراکن یوکواوچی = ضربه با پشت مشت به گیجگاه
۱۳ – های تواوچی = ضربه با تیغه داخلی دست باز
۱۴ – شوتواوچی = ضربه با تیغه خارجی دست باز
۱۵ – یوکوشوتواوچی = ضربه با تیغه خارجی دست باز به پهلو
۱۶- یامازوکی = ضربه با دو مشت تواما به چودان وجودان
۱۷- اوراکن شومن اوچی = ضربه با پشت مشت به روبرو به حالت فرود
۱۸ – شوتی زوکی ضربه = با کف دست(تیشو زوکی)
۱۹- تاته زوکی = ضربه با مشت به صورت افقی
۲۰- اورا زوکی = ضربه با مشت به صورت عمودی
۲۱- ماواشی زوکی = ضربه با مشت به صورت دورانی
۲۲- موروتو شوتی زوکی = ضربه با کف دو دست
۲۳ – هیراکن زوکی = ضربه با بند دوم انگشتان
۲۴- هیتوساشایوبی ایپون کن = ضربه با بند دوم انگشت اشاره
۲۵- ناکاداکا ایپون کن = ضربه با بند دوم انگشت وسطی
۲۶- هی کو موروتو زوکی = ضربه دو مشت موازی
۲۷ – هیرا باسامی = ضربه با قسمت داخلی دست (دهان ببر)
۲۸ – یوبی باسامی = ضربه با انگشت اشاره وشصت به گلو
۲۹ – اوراکن اوچی تاته ماواشی = ضربه دورانی به صورت فرودی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۴ ، ۱۶:۱۵
علی احمدی

          

شوتوکان یک هنر رزمی سنتی ژاپنی است. این هنر، سیستمی متشکل از انواع فنون دفاعی و حمله ای است و در آن همه اعضای بدن به عنوان اسلحه و سپر دفاعی مورد استفاده قرار می گیرند. بازوها و پاها برای سه هدف مهم کاربرد دارند و آموزش فنون در این سبک به سه مقوله تقسیم می شود:

kihon

که در آن آموزش بدون استفاده از اسلحه انجام می شود.

Kata

که در آن فنون دفاع و حمله به صورت کامل و یک ترکیب کامل مورد استفاده قرار می گیرند.

Kumite

که یک مقوله جداگانه محسوب می شود و مراحل مختلف دارد.

محل تولد و شکل گیری این رشته رزمی، جزیره اوکیناوا است که در بین جزایر ریوکیو واقع در میان سواحل شمالی ژاپن و سواحل جنوبی چین می باشد. ورزش کاراته بعد از سال 1372 میلادی و همزمان با شکل گیری روابط بین چین و اوکیناوا آغاز گردید. بین قرنهای 15 و 16 میلادی، این هنر رزمی کم کم روبه فراموشی رفت زیرا تمرین و آموزش این رشته بسیار مشکل بود و افراد از یادگیری آن سرباز می زدند. در ضمن کسانی که این رشته را فرا می گرفتند، قدرت بی نظیری در مقابله با انواع حملات مسلحانه و یا غیرمسلحانه می یافتند و همچنین کشاورزانی هم بودند که از ابراز کشاورزی خود به عنوان سلاح های کشنده برای حمله به دشمنانشان استفاده می کردند. مهم ترین این سلاح ها   sai – bo,jo (nunchacko), (tonfa)نام داشتند. پایه گذار رشته شوتوکان شخصی به نام گریچین فوناکشی بود. او یک شاعر، معلم و فیلسوف به شمار می رفت. وی اشعارش را با نام شوتوا معنا می کرد و اینگونه شد که نام شوتوکان متولد گردید. معنی شوتو یعنی کاج های لرزان و این به دلیل قرار داشتن منزل فوناکشی در کنار یک جنگل کاج بود و واژه کان نیز تداعی کننده معنای مدرسه خانه است. در حال حاضر شوتوکان را با عنوان نمودی از متد فوناکوشی می شناسند در سال 1936، این ورزش به توکیو نیز راه یافت و سپس در سال 1955 خود این رشته رزمی تأسیس گردید. او در سال 1957 در سن 88 سالگی درگذشت و تنها استاد بزرگ این هنر رزمی به شمار می آمد

گیچین فوناکوشی پدر کاراته مدرن در سال 1868 در شوروی به دنیا امد .وی در دوران نوجوانی در مدرسه با پسر استاد بزرگ یاسو تسونه -(ازاتو)اشنا شود و به لطف همکلاسی خیش به اسرار بیش از حد استاد ازاتو و ی را به شاگردی قبول نمود.این در زمانی بود که دولت ژاپن تمرین کاراته را ممنون نموده بود .کلاسهای کاراته را در خفا (شبها)انجام میداد به همین دلیل استاد شاگردان زیادی نمیپذیرفت استاد ازاتو در هنر کاراته در سراسر اوکیناوا بی همتا بود او در اسب سواری، شمشیر بازی و نیزه پرانی فوق العاده بود از همه مهم تر او دانشمند برجسته ای بود.

فونا کوشی سالهای زیادی زیر نظر استاد ازاتو به تمرین پرداخت به گونه ای که فونا کوشی در نحوه تمیرنات خود میگوید (در سال 1888 کمک اموزگار یک مدرسه ابتدای شدم روزها در مدرسه مشغول تدریس بودم و شب ها دزدانه برای تمرین کردن به منزل اقای ازاتو میرفتم و نزدیکی صبح به منزل بر میگشتم هر شب در حیاط خلوت منزل استاد ازاتو در حالی که استاد نظاره میکرد من مشغول تمرین کاتا میشدم و این کار بار ها پشت سر هم انجام میشد تا من به درجه استادی میرسیدم استاد ازاتو اگر از تکنیک من رضایت کامل را به دست نمیاورد زیر لب میگفت دوباره یا کمی بیشتر و این روش او بود که میخواست بگوید هنوز چیزهای برای یاد گیری و برای استاد شدن وجود دارد اگر از پیشرفت دمن رضایت داشت در یک کلمه میگفت خوب است و این جمله کوتاه بالا ترین تشویق او بود بعد از گذشت چندین سال متوجه شدم که وضع جسمانی من بهبود پیدا کرده است و من دیگر ان پسر بچه لاغر و مریض نیستم من سلامتی خود را مدیون تمرینات کاراته هستم فوناکوشی پس از انکه به مرحله جدیدی از کاراته وارد شده بود ازاتو استاد کار کشته دیگری را به او معرفی کرد این استاد کسی نبود جزء (ایتوسو)کسی که قدرت دستانش در اکیناوا ضرب المثل شده بود گاهی فونا کوشی زیر نظر هر دو استاد به تمرین میپرداخت و بعد از تمرین به گفت وگوی ان دو  به دقت گوش میداد و بدین طریق چیزهای زیادی در باره جنبه های معنوی و جسمانی این هنر به دست میاورد.

فوناکوشی زیر نظر اساتید و مربیانی چون استاد (کیونا)که با دست خالی قادر بود در چند لحظه پوست درختی را بکند .استاد (تونو)استاد(نی ای کاکی)و همچنین استاد(ماتسومورا) به تمرین کاراته پرداخت وی پس از سالیان سال در کاراته استاد شد.

در سالهای 1901 هنر کاراته را در مقابل ریس مدارس به نمایش گذاشت و دوسال بعد کاراته قسمتی از برنامه ورزشی و تربیت بدنی مدارس پسران اوکیناوا شد فونا کوشی اموزش کاتای پی نان را یه بچه های کم سن سال شروع نمود او به خاطر شرایط بده اوضاع اجتماعی و وضعیت اقتصادی مجبور شد اوکیناوارا به مقصد توکیو ترک کند تا کراته را به ژاپنی ها معرفی کند این کار اسان نبود و فو نا کوشی به این امر واقف بود در سال

 1917  برنامه نمایشی را در مقابل )جیگوروکانو) بنیان گذار جودو انجام داد استد کانو به قدری تحت تاثیر تکنیکهای وی قرار گرفت که بعضی از حرکات کاراته را با هنر جودو ترکیب کرد.

در بهار1936 زمانی که فوناکوشی برای اولین بار به داخل دو جوی پا میگذارد نام شوتو کان را بالای سر در باشگاه میبیند (شوتو لقب فوناکوشی است و کان به معنای خانه)او در طول ۹۰ سال زندگی خود شاگردان زیادی را تربیت نمود ولی بزرگترین شاگرد وی (ماسوتوشی ناکایا)(1913 -1978)پروفسور در رشته تربیت بدنی بود و از دیگر شاگردان وی میتوان به (ماسوتا نسواویاما)بنیانگذار کیوکوشین کای اشاره کرد و تا دان چهار کاراته را زیر نظر استاد فونا کوشی تمرین نمود و از دیگر شاگردان وی میتوان(اوتسوکا)بنیانگذار  سبک وادوریو میتوان نام برد.

دوسال قبل از مرگ وی فوناکوشی ریاست اولین انجمن کاراته ژاپنی را به عهده گرفت وی در 26 آوریل 1957 بدرود حیات گفت.

شوتوکان توسط مرحوم استاد ماساتوشی ناکایاما دان ۱۰ که پروفسور رشته فیزیک بود به صورت امروزی تر و علمی تر به جهانیان معرفی شده که به کمک نیروهای فیزیکی و بهره‌گیری از علم فیزیک کارهایی که به نظر خیلی‌ها سخت یا غیرممکن می‌نمایند را ممکن می‌کند. در این روش توجه خاصی به نیرو و سرعت ورود آن و گرانیگاه نیرو می‌شود. پس از استاد ناکایاما دو تن از شاگردان ارشد وی استاد هیروکازو کانازاوا دان ۱۰ که اولین قهرمان مسابقات رسمی جهانی کاراته بود اقدام به تاسیس شوتوکان کاراته بین‌المللی (SKI) و استاد مرحوم هیده تاکا نی شی یاما دان ۱۰ نیز فدراسیون جهانی کاراته سنتی (ITKF)را که رقیب اصلی فدراسیون جهانی کاراته (WKF)بشمار می‌رود را در آمریکا تاسیس نمود و کاراته را درآمریکا پایه گذاری نمود . در حال حاضر علاوه بر این تشکیلات بعدها فدراسیون جهانی شوتوکان کاراته (WSKF) توسط استاد کاسویاو فدراسیون جهانی کاراته نومیچی(KWF) توسط استاد میکیو یاهارا دان ۹ و فدراسیون (JKS) توسط مرحوم استاد آسائی و متعاقبا استاد ماساوا کاگاوادان ۸ بهمراه سایر اساتید در سبک شوتوکان تاسیس و فعالیت نمودند. سبک شوتوکان اولین و اصیلترین سبک کاراته در ژاپن و جهان می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۴ ، ۰۹:۱۹
علی احمدی

                                        


                         مسابقات کاراته کشوری شوتوکان skiدر رباط کریم


کسب 4مدال طلاودو نقره ویک برنز

در تاریخ 94/6/8 مسابقات قهرمانی کشوری سبک شوتوکان ski با حدود350 شرکت کننده به مدت دو روزبرگذار گردید. 

                                 

1)صمد علی احمدی کاتا پیشکسوتان رده سنی 35 الی 40 سال مقام اول (مدال طلا)

2)صمد علی احمدی کومیته  پیشکسوتان رده سنی 35 الی 40 سال ،وزن منفی 67کیلو گرم  مقام اول (مدال طلا)

3)مرتضی رضایی کاتا جوانان  مقام اول (مدال طلا)

4)مرتضی رضایی کومیته جوانان،وزن منفی 53 کیلوگرم  مقام دوم (مدال نقره)

5)حمیدالله مرادی کاتا امیدجوانان  مقام اول (مدال طلا)

6)حمیدالله مرادی کومیته  امید جوانان،وزن منفی 57 کیلوگرم  مقام دوم (مدال نقره)

7)حمیدالله مرادی کومیته تیمی  امید جوانان،  مقام سوم(مدال برنز)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۴ ، ۲۲:۴۳
علی احمدی